fot. WB Electronics
fot. WB Electronics
Instytut Wolności Instytut Wolności
179
BLOG

Polska musi przestać być postrzegana jako ojczyzna ziemniaka i wódki

Instytut Wolności Instytut Wolności Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Adam Bartosiewicz, wiceprezes WB Electronics


Raport na temat Asów Polskiej Gospodarki to dobry początek budowania długofalowej strategii rozwoju polskiej marki. Rozpoznanie status quo jest odpowiednim punktem wyjścia, żeby prognozować kierunki rozwoju i tworzyć priorytety tej strategii.  

 

Polska stoi w tej chwili przed wyzwaniem poważnego przekierowania swojego rozwoju gospodarczego, dlatego też dokonanie przeglądu dotychczasowych działań i wybór nowych priorytetów jest bardzo cenną inicjatywą.

 

Przed Asami stoją wyzwania dwojakiego rodzaju. Wyzwaniem samym w sobie jest utrzymanie tego wzrostu, który udało się uzyskać do tej pory. Trzeba mieć świadomość, że 100% firm zidentyfikowanych jako Asy Polskiej Gospodarki powstały w ciągu ostatnich 25 lat i rozwijały się od zera. Działo się tak z przyczyn historycznych.

 

Druga kwestia wiąże się z kolejnym etapem wzrostu, który dotyczy wyjścia tych firm poza Polskę. W tym kontekście potrzebne jest zbudowania solidnej polityki proeksportowej. Na świecie opiera się ona najczęściej na solidnym wsparciu państwa. Pozostawienie tych przedsiębiorstw całkowicie samych sobie przy wychodzeniu na rynki międzynarodowe oznaczałoby ich konfrontację z konkurencją, która korzysta z różnego typu wsparcia swoich rządów. Przedsiębiorstwa, które czeka internacjonalizacja, wymagają pewnej uwagi przez państwo i zastanowienia się, jak można im w tym pomóc.

 

Polacy mogą wspólnie zainwestować w markę Polski.

 

Powinniśmy dążyć do tego, by nasz kraj był postrzegany nie tylko jako ojczyzna ziemniaka i alkoholu, ale przede wszystkim zaawansowanej technologii oraz produktów wysokiej jakości, a w przyszłości jako kraj pochodzenia koncernów kreujących światowe trendy.

Budowanie polskiej marki to zadanie nie na miarę pojedynczego przedsiębiorcy, ale zadanie stojące przed polskim państwem.


Czytaj pozostałe komentarze z biuletynu Instytutu Wolności: "Jak wspierać i rozwijać Asy Polskiej Gospodarki":

Przed Asami stoją poważne wyzwania - Małgorzata Nesterowicz, BZ WBK

Polskie firmy potrzebują dobrego prawa - Jan Zając, ZIKO Apteka

Państwo, think-tanki i firmy doradcze mogą wesprzeć Asy - Łukasz Zalicki, EY Polska

Instytut Wolności jest niezależnym od partii politycznych think tankiem nowej generacji, założonym przez Igora Janke, Dariusza Gawina i Jana Ołdakowskiego. Zapraszamy na stronę Instytutu Wolności.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka